Kroppen din må ha daglig tilgang på C-vitaminer for å sikre en god helse. Her er 12 nyttige fakta om vitamin C, hvorfor du trenger C-vitaminene og hvordan du får i deg nok hver dag.

Vitamin C i må til for oppbygging og vedlikehold av mange funksjoner i kroppen. Immunforsvaret er blant funksjonene som trenger en jevn tilgang på C-vitaminer. Dersom du tar tilskudd over tid og opprettholder immunforsvaret, står du bedre rustet mot for eksempel forkjølelse og influensa.

Men også blod, kollagen og bindevev må ha sikker tilgang på C-vitaminer for å fungere og bidra til at kroppsfunksjoner fungerer normalt.

Her er 12 nyttige fakta om vitamin C:

1. Hva er egentlig vitamin C?

Vitamin C går også under navnet askorbinsyre og er en viktig byggestein og antioksidant du får i deg via mat, drikke og eventuelt C-vitamintilskudd dersom kostholdet ikke strekker til.

Med noen unntak er vitamin C og resten av vitaminene våre essensielle, noe som betyr at du må få i deg næringsstoffene nettopp via kostholdet.

Vitaminene deles inn i to grupper: Vannløselige vitaminer og fettoppløselige vitaminer.

Psst …

Nå gir NaturaMed Pharma bort gratis C-vitamin. Prøv nyheten C Extra i 30 dager, portofritt levert hjem til deg! Les mer og bestill her.

appelsintre
Foto: Vesela Vaclavikova /Unsplash

2. Et vannoppløselig vitamin

De fettoppløselige vitaminene tas opp ved hjelp av gallesyrer og lagres i fettdepot i kroppen for senere bruk.  Vitamin A, -D, -E og -K er blant de fettoppløselige vitaminene og kroppen kan lagre dem i lang tid.

Alle de ulike B-vitaminene og vitamin C er såkalt vannoppløselige vitaminer. Kroppen lagrer ikke denne typen vitaminer lenge og overskuddet tisses rett og slett ut. Faren for overdosering blir dermed mye mindre med vannoppløselige- enn med fettoppløselige vitaminer, men samtidig du må sørge for et jevnt påfyll av blant annet vitamin C gjennom ditt daglige kosthold.

sitron og vann inneholder viktige c-vitaminer
Foto: Charity Beth Long /Unsplash

3. Hvorfor trenger vi vitamin C?

Du har sikkert lest mange fantastiske virkninger ved å spise visse typer mat, eller ta ulike typer kosttilskudd.

Mange påstander er bygget på forskning som pågår, men som trenger mer kjøtt på beinet med enda mer forskning før det kan konkluderes. Dette gjelder også vitamin C.

Men vitaminet har flere godkjente helsepåstander:

  • Vitamin C bidrar til å opprettholde immunsystemets normale funksjon under og etter intens fysisk trening. Dette gjelder ved inntak av 200 mg i tillegg til anbefalt inntak av vitamin C.
  • Vitamin C bidrar til normal kollagendannelse som har betydning for en normal funksjon for brusk, knokler, tannkjøtt og hud.
  • Vitamin C bidrar til normal energiomsetning.
  • Vitamin C bidrar til nervesystemets normale funksjon.
  • C-vitaminer bidrar til en normal psykologisk funksjon.
  • Vitamin C bidrar til immunsystemets normale funksjon.
  • Vitamin C bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress.
  • C-vitaminer bidrar til å redusere tretthet og utmattelse.
  • C-vitaminer øker opptaket av jern.

 

4. Produksjon av kollagen og tilheling av sår

En viktig jobb for vitamin C er å bidra i oppbygning og vedlikehold av bindevev i kroppen. Og her er grunnen:

Vitamin C er en del av kollagenet i kroppen. Kollagen er et protein som har mange ulike roller, blant annet som en del i kroppens bindevev. Ulike typer bindevev finnes i hele kroppen og gir blant annet støtte, beskyttelse og binder organene sammen. Du finner bindevev i huden, rundt blodårer og nerver, i leddbånd og sener, skjelett, brusk, leddbånd og sener. Vitamin C spiller dermed en rolle i reparasjon og vedlikehold av brusk, knokler og tenner.

Tilheling av sår og oppbygging av arrvev er avhengig av kollagen, og dermed vitamin C. Det har vist seg at mangel på blant annet C-vitamin gjør at sårtilhelingen går saktere, og ofte rammes eldre av dette.

Foto: Nanette Williams /Unsplash

5. Viktig antioksidant

Det er en grunn til at en sprut sitronsaft stopper epler fra å bli brune. Sitronsaften inneholder mye vitamin C som er en av naturens viktige antioksidanter. Antioksidanter forhindrer oksidering og motvirker nedbrytingen som skyldes såkalte frie radikaler. Dette skjer ved at vitamin C nøytraliserer frie radikal-molekyler.

Frie radikaler påvirker også celler, vev og organer hos oss mennesker og kan blant annet føre til at aldringsprosesser går fortere. Vi «ruster» fortere, med andre ord.

Daglig påfyll av vitamin C er derfor viktig for godt vedlikehold av helsen.

Prøv C-vitamin fra NaturaMed Pharma gratis i 30 dager. Les mer og bestill her.

Frokostbord med appelsinjuice
Foto: Brooke Lark /Unsplash

6. Forbedrer opptak av jern

Kombinerer du et glass appelsinjuice med en grov brødskive med leverpostei, vil du sørge for at kroppen tar opp mer jern enn om du kun hadde spist brødskiven. Grunnen er at vitamin C fra for eksempel appelsinjuice, sørger for et økt jernopptak i tarmen. Dette skjer ved at vitamin C forbedrer opptak av ikke-hemjern i mat som grønne bladgrønnsaker, kjøtt og grove kornprodukter.

Jern er en av byggesteinene i hemoglobin. Jernet i hemoglobinet binder oksygen i lungene og sørger for å transportere oksygen rundt til alle kroppsceller og en normal blodprosent.

Kvinne med sitrongul jakke ute i naturen
Foto: Josh Hild /Unsplash

7. Vitamin C og immunforsvar

C-vitaminene er også viktig for å opprettholde et normalt immunforsvar. Dette skjer ved at vitaminene stimulerer aktiviteten til de hvite blodcellene.

Det har vist seg at noen grupper kan ha godt av ekstra tilskudd av vitamin C utover den daglig anbefalte dosen for å opprettholde et normalt immunsystem. Dette gjelder blant personer som trener mye. Sportsutøvere og personer som driver mye og intens fysisk aktivitet blir derfor anbefalt et ekstra inntak på 200 mg C-vitamin daglig i tillegg til det vanlige anbefalte inntaket av vitamin C gjennom kostholdet.

Men oppsummert er det viktigst at du får i deg nok C-vitaminer regelmessig for å vedlikeholde et normalt immunforsvar som igjen vil være bedre rustet til å stå imot virus eller andre uønskede inntrengere i kroppen.

Fem om dagen - kurv med grønnsaker på sykkel
Foto: Unsplash

8. Så mye C-vitamin bør du innta daglig

Anbefalt inntak av næringsstoffer, gitt av norske helsemyndigheter, forteller deg hva du må ha i deg daglig for å sikre kroppen tilstrekkelig med vitamin C.

Anbefalt inntak av vitamin C ligger på 75 mg daglig fra 14 år.

Inntaket for barn er satt til 25 mg fra 1-2 år, 30 mg fra 2-5 år, 40 mg fra 6-9 år og 50 mg for barn i alderen 10 til 13 år.

Anbefalingene fra Helsedirektoratet til gravide er på 85 mg og ammende 100 mg.

Men mange tilfører mer vitamin C enn anbefalt inntak, og ofte via kosttilskudd for å sikre seg tilstrekkelig av vitaminet. Også noen grupper av mennesker kan ha godt av tilskudd, slik som røykere, de som trener mye, er i en alder eller situasjon hvor kroppen tar opp mindre næring fra maten eller er i en periode hvor de er utsatt for mye press og stress.

Har du en normal helse ellers, er det ikke farlig å ta mer vitamin C enn anbefalte doser. Maks anbefalt dose for voksne, ligger på 1000 mg pr. dag.

Frokostskål med blåbær som inneholder mye vitamin c
Foto: Unsplash

9. Maten med mest vitamin C

De beste kildene til vitamin C er bær, grønnsaker og frukt, og noen typer har mye mer enn andre. Blåbær, jordbær, kiwi, sitrusfrukter, rød paprika, blomkål, nyper, poteter, kålrot og brokkoli inneholder massevis av C-vitamin, mens for eksempel noen eplesorter inneholder mindre.

Får du i deg de fem om dagen som anbefales (to frukt og tre grønnsaker) er du som regel sikret ditt daglige inntak av vitamin C pluss mange andre gode næringsstoffer.

Et godt kost kosthold er alltid førstevalget, men ikke alle får i seg alt de trenger av vitaminer gjennom kostholdet, heller ikke vitamin C. Undersøkelsen Norkost 3 viser at hele 8 av 10 nordmenn ikke får i seg de anbefalte fem om dagen. Da kan et kosttilskudd være et godt supplement til kostholdet.

Det nye kosttilskuddet C Extra fra NaturaMed Pharma inneholder blant annet C-vitamin fra nypepulver som har blitt brukt i tradisjonell medisin i alle tider. Faktisk inneholde nyper mye mer vitamin C enn for eksempel appelsiner. I tillegg finner du askorbinsyre fra frukten acerola som har 65 ganger mer C-vitaminer enn appelsiner.

Kapslene til C Extra er tilsatt selen. Dette mineralet inngår i et enzym som er med på å danne en form av vitamin C som igjen fungerer som en viktig antioksidant i kroppen.

Ingrediensene i kosttilskuddet C Extra er lett opptakelige, har lang virkning og er skånsomme for magen.

10. Hva skjer ved C-vitaminmangel?

C-vitaminmangel oppstår dersom du får i deg mindre enn 10 mg daglig over en måned eller lenger. De mest tydelige tegnene på at du mangler vitamin C, er hudblødninger og sår som bruker lang tid på å heles, ubehag, utmattelse og jernmangel.

Mangelsykdommen skjørbuk skyldes alvorlig mangel på vitamin C. Dette er en svært sjelden sykdom i vår del av verden hvor de fleste har god tilgang på C-vitaminrik mat.

Men i gamle dager var mangelsykdommen skjørbuk vanlig blant sjømenn som tilbragte mange måneder på sjøen uten tilgang på frukt og grønnsaker. Svært mange døde av sykdommen inntil man avdekket årsaken skjørbuk.

Grønnsaker er en rik kilde til vitamin c
Foto: Markus Spiske /Unsplash

11. Hvem er utsatt for mangel på vitamin C?

En større norsk undersøkelse av nordmenns kosthold, viser at mange får i seg nok vitamin C hver dag. Men for noen grupper gir ikke maten tilstrekkelig av næringsstoffet.

De som har et ensidig kosthold med fravær av grønnsaker og frukt, er utsatt for C-vitaminmangel. Dette kan være folk som går på restriktive dietter, eller som rett og slett er kresne i matveien.

Røykere, også de passive røykerne, trenger mer C-vitamin enn hva ikke-røykere gjør. Grunnen er at antioksidanten C-vitamin trengs for å hanskes med de frie radikalene i røyken.

Eldre har ofte dårligere matlyst, og evnen til å ta opp næring fra mat og drikke reduseres med høy alder.

De som trener mye trenger mer vitamin C for å bidra til å opprettholde det naturlige immunforsvaret.

Alkoholikere og stoffmisbrukere har ofte et mangelfullt kosthold og får ikke i seg tilstrekkelig av næringsstoffer.

12. Kan jeg ta for mye vitamin C?

Overdosering av vitamin C er også svært sjelden. Fordi C-vitaminet er vannløselig, blir det ikke lagret i kroppen. Overskuddet skylles ut med urinen og dermed er det sjelden at for mye vitamin C er noe problem. Skulle du allikevel få i deg for mye vitamin C i løpet av dagen, kan du få løs mage for en kort stund.

Tar du for store doser vitamin C over lengre tid, kan opptaket av jern bli for høyt. Maks anbefalt inntak for voksne er 1000 mg pr dag.

Visste du at…

Nå gir NaturaMed Pharma bort gratis C-vitamin. Prøv nyheten C Extra i 30 dager, portofritt levert hjem til deg! Les mer og bestill her.

Kvinne i gul jakke ved sjøen
Foto: Josh Hild /Unsplash

Kilder: sml.snl.no, nhi.no, lovdata.no, medlineplus.gov, hsph.harvard.edu, news-medical.net, britannica.com, livescience.com, felleskatalogen.no, helsedirektoratet.no, lommelegen.no

Bannerbilde: Olena Sergienko /Unsplash

 

Read all about

Egmont Content utvikler og produserer innhold av høy kvalitet i samarbeid med utvalgte annonsører. Innholdet er tydelig merket med «annonsørinnhold», slik at brukeren vet at det er laget i kommersiell øyemed. Egmont Content er en egen kommersiell redaksjon, som jobber helt separat fra den øvrige redaksjonen. Egmont Publishings journalistikk er ikke påvirket av Egmont Content.